Det är inte svårt att välja bra mat

Hej på er!
Jag önskar att alla människor förstod hur enkelt det är att välja bra mat. Något som upprör mig är den stora uppskö av flingor och müsli fullproppad med tillsatt socker som finns i mataffären, Kellogs Allbrain är exempelvis inte ett bättre alternativ än Kellogs Frosties. Dem innehåller båda stora mängder socker och kolhydrater. Vilket gör att blodsockret åker berg- och dalbana och du blir hungrig igen en stund senare.Det är samma sak när de gäller yoghurt, genom att äta 1-2 dl smaksatt yoghurt har du kommit upp i maxdosen för vad WHO rekommenderar att man ska äta av tillsatt socker på ett dygn. Förstår du vad dina val gör för skilland på långsikt om du exempelvis väljer en naturell yoghurt istället för en sockrad. Ju mindre fett det är i en yoghurt, ju mer kolhydrater och socker innehåller den
 
Det gör mig ännu mer förbannad att se hur många flingor som är riktade till barn. Ge inte det här till dina barn!! Hur lätt tror du det är att sitta still i skolan och koncentrera sig när man har ett blodsocker som åker upp och ner. Det finns till och med studier som visar att barn med ADHD mår bättre och får ett jämnare humör av en lågkolhydratkost pga att det ger dem ett stabilt blodsocker.
 
Det är inte tidskrävande att välja bra alternativ. När jag är sugen på krispiga flingor häller jag kokoschips och rostade pumpafrön över min yoghurt. Vill jag ha en snabb müsli häller jag även i lite nötter och tillsätter krddor (ex kanel, vanilj, kardemumma) Pricken över i:et är att toppa med bär. Det tar lika lång tid att hälla på de här ingridienserna som det gör att hälla på de dåliga alternativen. Det tar inte längre tid att förbereda bra mat. 
 
 
kram, trollmorslchf
 
 
RSS 2.0