Recept - Chokladpraliner

Jag försöker undvika att äta choklad i alla former för att det triggar sockerdjävulen inom mig, men nu till pskhelgen har jag planerat att lyxa till det och äta ett par hemgjorda praliner som är doppade i choklad. 
 
Ingridienser: 
250 gram jordnötter
1 äggvita
100 gram mörk choklad med smak av apelsin
pumpafrön
 
Gör såhär: Jag malde jordnötterna i min mandelkvarn (vill du inte ha jordnötter kan du ta vilken nöt som helst). Jag tillsatte 1 äggvita till jordnötsmjölet, sen formade jag hälften av jordnötsmassan till små ägg och resten till kulor. Satte in dem i frysen för att stelna medan jag smälte chokladen över ett vattenbad. Jag doppade äggen i choklad och lät dem stelna. Kulorna la jag i silikonformar och täckte med choklad och toppade med några pumpafrön. Sen är det bara att hålla fingrarna borta tills pralinerna har stelnat. :-)
 
 
kram, trollmorslchf
Lotta W
2014-05-07 @ 07:26:23

Ser ju jättegott ut!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0