Recept - Ostkex med smak av timjan och rosmarin

Hej på er! Hoppas att ni njuter av påskledigheten med massor av god mat. Igår hade jag vänner på besök och vi åt ostbricka och smuttade på vin i många timmar. Förrut kunde jag köpa kex till ostbrickan från Bagerina via Maxi, men nu har de slutat säljas där så jag fick komma på ett eget recept. Lyckligtvis gick det kanon att göra kex av mitt sesamknäckerecept. Dem fick bra betyg av allihopa, jag hoppar ni med gillar dem. :-)
 
Ingridienser.
2 dl skalade sesamfrön
1 dl rostade pumpafrön
4 ägg 
1 msk fiberhusk
2 msk sesammjöl (är köpt på liveo.se)
1 tsk salt
1,5 dl vatten
3 dl riven ost
0,5 kruka färsk timjan
1 msk torkad rosmarin
Sesamfrön och pumpafrön till garnering
 
Tips! Du kan använda andra frösorter än sesam och pumpafrön om du känner för det och har du inte något sesammjöl kan du exempelvis ersätta det med mandelmjöl eller kokosmjöl. För att få lite extra smak på knäckebrödet kan du använda en stark ost.
 
Gör såhär: Sätt ugnen på 250 grader. Vispa ihop ägg, salt, hackad timjan, rosmarin och vatten. Blanda ihop mjöl och fiberhusk och häll sedan i det i äggsmeten. Tillsätt fröerna och osten. Bred ut smeten tunnt på en plåt och garnera med sesam och pumpafrön. När detta är färdigt sätter du in knäckebrödet i mitten av ugnen på 250 grader och gräddar i 15 minuter. Sen sänker du ugnen till 150 grader och låter knäckebrödet vara inne i 25 minuter. Ta ut knäckebrödet och stansa ut runda bitar, jag använde mig av ett glas och mina kex blev ungefär lika stora som digestivekex. Sätt in kexen i ugnen igen på 50 grader och låt dem torka i ungen ett par timmar.
 
 
 
 kram, trollmorslchf



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0