Välkommen hit!

Hej! Idag är jag med i Blekingelänstidning angående LCHF och för er som har hittat hit via artikeln hälsar jag er välkomna hit!

När vi var på gymmet och fotograferade mig inför den här artikeln fick jag flashbacks från när jag var där för första gången. Jag vägde en bra bit över 100 kilo och var där tidigt som fanken på morgonen för att ingen skulle se tjockisen som sprang för livet. Jag hade även min träningsjacka på mig inomhus för att dölja min kropp så mycket som möjligt, trots att det var runt 25 grader varmt därinne. Den här versionen av mig var olycklig och min kropp svek mig. 

 

 

Jag är glad och tacksam över att jag har lämnat den här versionen av mig själv, med hjälp av LCHF och träning har det försvunnit 50 kilo från min kropp, det är en hel människa. Vart låg den personen och skvalpade innan? Att se mig själv på bild är dock fortfarande inte någon favorit, jag är min största kritiker, att bli fotad till lokaltidningen var riktigt nervöst, alla i Blekinge kan se mig. Alla kan döma, men vad gör det egentligen? Det viktigaste för mig är att visa och skriva till dig som är beredd att läsa.

 

Jag är medveten om att jag kommer få ta emot en del kritik efter den här artikeln, men ibland måste man våga kasta sig ut, jag hoppas att den positiva responsen är större än den negativa och att jag kan hjälpa någon till att våga göra en livsstilsförändring. Jag vill vara med att skapa debatten och ge er en tankeställare. Det låter klyschigt och överdrivet, men LCHF har förändrat mitt liv. LCHF har gett mig livet tillbaka. Jag kan knappt beskriva vilket helvete jag levde i för ett par år sedan, hela mitt liv kretsade kring hur dagens status var på min mage. Vilka mediciner skulle jag behöva ta för att klara av dagen? Behövde jag verkligen gå utanför dörren idag? Vad skulle jag äta som inte förvärrar mitt tillstånd? Om jag gick utanför dörren hade jag alltid koll på vad närmaste toalett låg och jag bar alltid med mig mina mediciner. Min IBS hade mig i ett järngrepp och det kändes inte som att sjukvården förstod vad jag gick igenom varje dag. Jag var utlämnad till att hitta mitt egna sätt att få vardagen att gå ihop och deras råd var kassa.

 

Idag står jag här, på andra sidan av den djupa tunneln, jag har varit med om mycket och jag känner mig starkare än någonsin. Jag vet att vi har många människor med IBS, gallstensanfall, övervikt och fetma i vårt samhälle. Jag vet hur det påverkar din vardag, jag vet hur du drar dig från att göra saker som du egentligen skulle vilja göra, jag vet hur jobbigt det är att vara begränsad, jag vet vilken smärta du känner, jag vet hur ledsen du är, jag vet hur matad du är med tips som inte fungerar, jag vet hur hungrig du är, jag vet hur jobbigt det är att gå in i en affär och inte få på sig kläderna, jag vet hur jobbigt det är att stå emot att ta den där chokladkakan när du står i kassakön, jag vet hur dålig självkänsla och självförtroende detta ger dig och jag vet lösningen! Jag blev av med IBS och gallstensanfall, både min fysiska och psykiska hälsa är på topp och jag har gått ner över 50 kilo i vikt, alldeles själv! Listan på min läkemedelslista för två år sedan var lång och idag tar jag inte en enda medicin regelbundet, tackvare LCHF. När det gäller övervikt, fetma och viktnedgång behöver du inte göra en gastric bypas, gå på galna pulverdieter eller räkna kalorier. Kalorier är ett värde på hur snabbt maten "brinner upp" i kroppen innan du måste äta igen, kolhydrater brinner snabbare än fett, detta är enligt mig det enda du behöver veta om kalorier. Mitt matintag ligger på 3000-4000 kalorier per dygn och jag går ner i vikt, det handlar inte om att du måste göra av med de kalorierna du äter, du behöver bara äta rätt sorts mat. Tänk om jag skulle sett till så att jag förbrände alla kalorier jag stoppade i mig? Jag hade fått tillbringa hela dagen med att springa och det finns viktigare saker än det. Jag vågar påstå att efter en månad med LCHF kommer dina eventuella magbesvär vara mycket bättre och du kommer ha förlorat x antal kilon vikt. Jag dricker inte grädde och jag trycker inte i mig smör, LCHF handlar mycket riktigt om att den största delen av energin kommer från fett, men jag äter även kolhydrater. Om du följer mig här på bloggen eller via instagram (trollmorslchf) så kommer du få se att jag kan äta alla maträtter som du äter, fast på ett annorlunda sätt.

 

 
 

Jag har fortfarande 10-15 kilo kvar att gå ner, men det får ta den tid det tar, jag har inte bråttom. Jag har kommit långt på min resa och nu är det bara upploppet kvar och det är en underbar känsla. Jag har haft många delmål under resans gång och ett av mina starkaste minnen var när jag helt plötsligt fick på mig de där byxorna som hade legat i garderoben i flera år, det var en underbar känsla och mina framsteg blev verkliga. Vad har du för mål? Ibland kan det vara svårt att sätta realistiska delmål för att man har siktet på den stora vinsten längst bort. Ibland tar det längre tid att nå högsta vinsten, men det är då du inte ska ge upp. Denna sommaren hoppas jag att jag kommer känna mig bekväm i en bikini, men om det blir så får tiden utvisa, annars kommer det en sommar nästa år också. :-)

 

Många av er har försökt byta kost ett antal gånger förut för att få en mer hälsosam kropp (inklusive mig själv) och ibland faller man eller sätter krokben på sig själv, men det är bara att resa sig upp igen! Jag har haft problem med maten så länge jag kan minnas och det har alltid varit ett ångestladdat ämne. Jag har testat det mesta: fettsnålt, nyckelhålsmärkt, tallriksmodellen, ätit fem mål om dagen, ätit tre mål om dagen, viktväktarna, kaloriräkning, GI, pulverdieter, druckit smoothies, tagit bantningspiller, hetsätit, inte ätit alls, spytt upp maten igen osv. 

 

Varje gång en diet har fallerat har jag känt mig misslyckad och jag vet att jag inte är ensam om det här fenomenet. Idag är första gången i mitt liv som jag har en sund inställning till mat, jag är alltid mätt, har ett jämt blodsocker och har därför inget behov av att hetsäta kolhydratsrik mat längre. Som ni förstår har detta även bidragit till att jag mår mycket bättre psykiskt, jag slipper ha ångest över mat längre. Och jag lovar dig att det är mycket lättare att lyckas med din viktnedgång om du har rätt redskap och rätt kunskap. Om du äter en kost som ger dig ett jämnt blodsocker, motverkar det chansen att du blir "panikhungrig" eller sugen på mat som är dålig för dig. Vad tror du fungerar bäst? En lågkolhydratkost som håller dig mätt länge och inte har några kaloribegränsningar eller en bantningsmetod som består av ett kemiskt pulver med mycket låg kalorihalt och hög kolhydratshalt. Svaret är självklart lågkolhydratskosten. Jag tappar hakan av de människorna som klarar av att leva på det kemiska pulvret, för mig är detta lika med svält och svälter man sig själv blir man förr eller senare jättehungrig. Jag blir både arg och ledsen när jag ser någon dricka detta, för jag har också gjort det och varit lika desperat efter att få bort några kilon. Jag slutade med pulverdieter när min avföring blev blodig. Jag har vänner som har fått strokesymtom och blivit inlagda på sjukhus pga samma pulverdieter. En pulverdiet är aldrig hållbar. Klarar din kropp av att gå ner x-antal kilo utan att bli sjuk så kommer du gå upp dem igen när du börjar äta tallriksmodellen igen. Jojo-bantningen blir komplett och din kropp får ta mycket stryk. Den är värd så mycket bättre, även om inte du ser det.

 

En livsstilsförändring till LCHF kommer ge dig stora hälsovinster. (Om du scrollar ner bland mina tidigare inlägg kommer du hitta exempel på sjukdomar och har försvunnit eller förbättrats med hjälp av LCHF) Det kommer in ny forskning kring ämnet hela tiden och du behöver inte vara orolig för att få hjärt- och kärlsjukdomar pga en högfettskost. Den nya forskningen visar att det inte finns någon koppling mellan stora mängder fett och hjärt- och kärlsjukdomar. Här har du exempel på en metastudie:

 

http://annals.org/article.aspx?articleid=1846638&resultClick=3

 

De flesta som ska diskutera LCHF med mig har inte en aning om vad de pratar om. Dem håller fast i "det var bättre förr, tallriksmodellen har alltid fungerat". Har den verkligen det? Något är uppenbarligen fel eftersom att svenskarna bara blir fetare och fetare. Tallriksmodellen är inte bra. Det är ingen bra idé att äta socker, gluten och stärkelse, inte ens i "måttlig" mängd. Varför är diabetes, hjärt-och kärlsjukdomar, cancer och fetma några utav Sveriges folksjukdomar? Det är inte LCHF som bär skulden till det iallafall. Visste du att cancerceller mer än gärna livnärar sig på kolhydrater? Ju mer kolhydrater du äter, desto snabbare växer tumören. En kost bestående av mycket kolhydrater gör att ditt blodsocker åker berg- och dalbana större delen av dygnet, detta gör att dina chanser att utveckla diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar ökar. Listan på sjukdomar som kolhydraterna skapar är lång. Hur fanken mår DIN kropp på insidan, egentligen? Att inte anamma de nya forskningresultaten inom kost och hälsa är lika korkat som att inte använda nya behandlingar för cancer. "Nä! Varför testa något nytt som forskarna har kommit fram till är bra? Vi kör på det gamla!" Hur många tror du överlever om man går efter "det var alltid bättre förr"? 

 

Slutligen, till alla er som är fortsatt skeptiska mot LCHF, eller rent av är nyfikna, har frågor om forskning, om vad som händer i kropp och knopp när vi stoppar i oss fett och kolhydrater, så är detta hemsidan ni ska besöka. Andreas har svar på allt! www.kostdoktorn.se

 

Tack så mycket för din tid. Jag önskar dig en fantastiskt dag.

kram, trollmorslchf

 

Lena
2014-04-08 @ 09:06:44

Ett stort TACK! Läste artikeln i BLT idag och hittade hit. Tack för du delar med dig. Jag är på väg att börja min resa med LCHF och du har inspirerat mig än mer.

Svar: Tack för de fina orden! <3 Jag önskar dig all lycka till! kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Mariadottir
2014-04-08 @ 11:18:50
URL: http://mariadottir.wordpress.com

Hej och tack för att du delar med dig!
Jag har följt dig ett tag på Instagram och nu hittat hit!
Just nu sitter jag och är på väg till lasarettet för att göra en gastroskopi för att se om de kan hitta orsaken till mina diarréer eftersom coloskopin inte gav något. Jag började på Itrim i stan men har så svårt för deras tänk att använda lightprodukter. Jag började även med pulverdiet och lågkalorikost men mår pyton. Både psyke och kropp har tagit stryk av det.

Men när man börjar med LCHF vad skulle du säga är det viktigaste att ha hemma?
Jag har försökt hitta en lista på basvaror som alltid bör finnas hemma men lyckas inte hitta någon.
Önskar dig en fin dag och jag tycker du är stark som går ut med din resa!

/Mariadottir

Svar: Hej! Tack för de fina orden. :-) Usch stackare, jag vet hur det känns! Jag är glad att du inte kände dig hemma med itrims produkter och pulverdieter, det är en bra början! Mångas fördomar om lchf är att man måste trycka i sig fett. Men det handlar om att välja fullfeta produkter till din yoghurt eller dina såser, att äta blomkålsris istället för vanligt ris, utesluta socker och gluten. Det jag alltid har hemma är mycket grönsaker, smör, grädde, creme fraiche, bär, ägg och bacon. Det finns massor med inspiration att hitta på instagram så jag föreslår att du skaffar dig ett instagramkonto. ps. det är fler som har svarat dig bland kommentarerna här. Ds. kram trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Nathalie
2014-04-08 @ 13:51:54
URL: http://envanligovanlignathalie.blogg.se

Fantastisk text skriven av en fantastisk tjej! <3
Det finns så otroligt mycket hälsovinster med lågkolhydratskost, jag har på något sätt vunnit tillbaka mitt liv genom den. Förr hade jag ständiga magsmärtor, jag var alltid, alltid otäckt trött, så trött att jag grät ibland, tog alltid "powernaps" på 1-3 timmar för att klara av resterande tid av dagen. Jag hade även ont i varenda led och jag var sjuk JÄMT! Att äta LCHF har tagit bort varenda en av de här symtomen. Tyvärr kämpar jag nu i stället mot anorexi, men att fortsätta äta enligt LCHF ger mig ett lugn, jag blir mätt och jag blir aldrig sådär spyfärdigt mätt som man kunde bli av den förbannade tallriksmodellen. Nu jobbar jag med att faktiskt VÅGA äta ordentligt trots en vidrig ångest, men jag tror på mig själv och jag ska klara det här! Är som sagt otroligt tacksam mot LCHF som har gjort så mycket annat bra för mig :)
KRAM

Svar: Tack för de fina orden! <3 Jag känner igen dina symtom, har med haft de flesta. Tråkigt att du kämpar mot den fruktansvärda sjukdomen men jag hoppas av hela mitt hjärta att du vinner över den. Jag tror att små bebissteg framåt är viktigt, så du inte tar på dig för mycket och blir besviken om det inte lyckas. Tänk när du kan stå på andra sidan tunneln och blicka tillbaka över att du har lyckats övervinna hjärnspökerna. :-) Jag tror på dig! kram!
trollmorslchf.webblogg.se

Linda
2014-04-08 @ 20:50:22
URL: http://misslindylee.blogspot.com

Så himla bra asså! Blir så trött så trött på ständiga diskutioner om fett och igenproppade blodkärl sp tack för länken till ett nytt svar på tal. Himla stolt över dig, precis som alla andra som kämpar! Själv har jag ca 30kg som ska bort, utan gymkort og dålig ekonomi, men allt går om man vill!! Tack för fantaatisk inspiration varje dag!

Svar: Ja de diskussionerna är tröttsamma, speciellt eftersom det inte finns något samband med fett och hjärt- och kärlsjukdomar.. Folk är så himla inskränkta i över hur det alltid har varit och litar hellre på felaktig forskning.. Tusen tack för de fina orden! Heja dig! Det kommer du fixa, det är bara din egna vilja som sätter käppar i hjulet. :-) Lycka till! kram, trollmorslchf.
trollmorslchf.webblogg.se

Jennie
2014-04-08 @ 22:36:23

Mycket bra skrivet inlägg !! Fantastiskt!! 😃

Svar: Tack så mycket! :-) kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Sofia
2014-04-09 @ 08:55:00

Stort Grattis!! till din viktminskning och till ditt nya liv. OM du f

Svar: Tusen tack för de fina orden, Sofia :-) kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Anna
2014-04-09 @ 08:57:05

Så bra jobbat och bra skrivet :)
Stor kram

Svar: Tusen tack, Anna! :-) kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Malin
2014-04-09 @ 08:58:21
URL: http://maktin.blogg.se

Jätte inspirerande! Du har gjort ett fantastiskt jobb!! Jag ska följa din på instagram och din blogg!! Heja dig!' 👍💐 kram

Svar: Tack för de fina orden! Det värmer i hjärtat :-) kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Magdalena
2014-04-09 @ 09:07:16

Säger bara WOOOOOW!!!
Känner igen mig, har psoriasis och psoriasisartrit och är mycket bättre nu med lchf och magen mår kanonbra. Bara vikten som inte vill gå neråt men men. Vilken förebild du är. Tänk om du skulle föreläsa för dietister som fortfarande ger margarin och lightprodukter som kostråd. Bra kämpat och lycka till i framtiden <3
/Magdalena

Svar: Tusen tack för de fina orden! Vad härligt att dina hudsjukdomar har blivit mycket bättre. Jag har själv exem som också har förbättrats. Härligt! Ja det hade varit en dröm att få bidra med ny information och nya råd till sjukvården. Tänk vad bra patienterna hade mått! kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Asummersun
2014-04-09 @ 09:15:42

Super Nice!

Önskar dig en fantastiskt framtid med din nya livstil.


Svar: Tusen tack! :-) kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Bert Norell
2014-04-09 @ 09:21:31

Grattis!
Det var så roligt att läsa det du skrivit, förändringen du har gått igenom, aha-upplevelsen du fått med hjälp av LCHF. Vill bara säga till dig att du gjorde mig glad idag, tack! Fortsätt och lycka till med livet, du har bara ett och det går inte i repris!
Bert

Svar: Tack så mycket för de fina orden, Bert! Det är underbart att stå på andra sidan tunneln och blicka tillbaka. Jag tror precis som du, att det är viktigt att tänka på att vi bara lever en gång. kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

sara
2014-04-09 @ 09:25:13

Mariadottir mitt råd till dig: Släng bröd,kakor,pasta mm så att du inte har ngt hemma som lockar dig.
Du kommer ha ett sug efter kolhydrater när du lägger om kosten men det kommer att gå över. Första veckan är alltid jobbigast och som viktigast att inte ge upp. Jag tänker att det är bättre att mjukstarta än att köra strikt lchf på en gång. Så börja utesluta pasta,bröd,potatis,ris mm men ät gärna grönsaker. När du känner att det går bra då kan du börja utesluta grönsaker som har mkt kolhydrater ex morötter, majs mm. Vissa tillsätter grädde i kaffe/te för att få upp fetthalten, andra har svårt att gå ner i vikt om de får i sig för mkt mjölkprodukter så det måste man gå till sig själv och se hur sin egen kropp reagerar. Jag själv började mjukt och sedan har jag nu blivit striktare. Jag dricker "bulletkaffe" eller fettkaffe som vissa säger för jag älskar grädde vilket leder till för mkt gräddintag (grädde är söt i sig) som sedan inte leder till ngn viktnedgång. Men alla är olika och man måste prova sig fram. En annan bra blogg med mkt recept är lifezone -monique. Jag försöker läsa många olika lchf-bloggar för alla kommer de med många olika å bra råd. :)

sara
2014-04-09 @ 09:29:50

Trollmor: jättekul att du vågar dela med dig, du inspirerar och det är det vi "här ute" behöver!
Tack!

Svar: Tusen tack för de fina orden, Sara! kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Annelie
2014-04-09 @ 09:46:29

Tycker att du är otroligt stark. Kan inte fatta varför någon skulle ha mage att ge dig dålig kritik eller säga något ofördelaktigt om dig.
Jag förstår det helvete du pratar om och längtar tills jag står på samma ställe som du står idag
Starkt

Svar: Tack fina du! De festa som kommer med kritik vet inte vad de pratar om, man fr vända dövörat till. Lycka till på din resa! :-) kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Gäst
2014-04-09 @ 09:52:16

Här i bloggvärlden får du massor av rosor och positiva hejarop. Det finns ju många som har trampat upp LCHF-stigen, följ i deras fotspår:
LCHF-ingenjören: http://lchfingenjoren.se/
Tommy Tappar: http://www.tommytappar.se/

Nu ser vi fram emot att se dig på föreläsningsscenen också!

Svar: Ja det finns många som är grymma. :-) Tack så mycket, jag hoppas att det blir verklighet en dag. :-) kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Harry
2014-04-09 @ 10:12:31

Grattis, du är grym! Önskar jag hade din karaktär. Mycket bra skrivet om LCHF. :)

Svar: Tack så mycket! :-) Det har du, jag lovar! kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Jeanette
2014-04-09 @ 11:06:18

Grattis!
Underbart att läsa din historia! Det sporrar många skall du veta!!

Kramar

Svar: Tusen tack! :-) Jag hoppas verkligen att någon vaknar upp av den. :-) kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

my
2014-04-09 @ 11:25:10

Grattis, vad fin du är

Svar: Tack så mycket! :-) kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

uddeboa
2014-04-09 @ 12:10:40

Vad glad jag blir över att jag hittar fler inspirerande personer att följa samtidigt som den egna Lchf-resan pågår!!

Svar: Tack, vad roligt att du känner så. Lycka till på din egna resa! :-) kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Duda
2014-04-09 @ 12:26:52

Du är jätte fin, fortsätt bara så blir det som du önskar.

Svar: Tack så mycket! :-) kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Marie
2014-04-09 @ 12:50:38

Vad stark du är som gjort detta trots motgångar! Jag är mycket imponerad.

Svar: Tusen tack, det värmer i hjärtat. :-) kram, trollmorlchf
trollmorslchf.webblogg.se

Frida D
2014-04-09 @ 14:20:02

Bara att gratulera. Ursnyggt!
Fortsatt lycka till ända i mål.
:D

Svar: Tack så mycket! :-) kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Majoren
2014-04-09 @ 15:32:30

Härligt reportage i lokaltidningen och jättefint inlägg här på din blogg, stort grattis för vad du åstadkommit!

Svar: Tusen tack för de fina orden, det värmer! kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Michael
2014-04-09 @ 16:40:10

Heja dig !

Svar: Tack! :-) kram, trollmorlschf
trollmorslchf.webblogg.se

Susanne
2014-04-09 @ 18:07:58

Jättebra skrivet om LCHF! Det märks att du kan din sak. A och O när man skall lägga om sin livsstil är ju att läsa, läsa, läsa så man förstår vad som händer i kroppen och varför. Det finns inga genvägar och när man förstår, är det solklart! Kram och lycka till i det fortsatta livet

Svar: Tack så mycket! Jag håller med dig, google är ens bästa vän när man ska lägga om kosten, man behöver inte köp böcker för att förstå sig på lchf. Tack! Önskar dig en fantastisk dag! kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Christian Hansson
2014-04-09 @ 18:13:07

Hej Trollmorslchf!

Blir imponerad och glad av att läsa din historia. Du har gjort det många borde göra, dumpat förlegade kostråd baserad på föråldrad vetenskap. Att delge detta och inspirera andra ser jag som mycket positivt. Förhoppningsvis hoppar fler på tåget mot bättre hälsa. Jag vill också säga stort grattis och lycka till med "upploppet". Starkt gjort!

Med vänlig hälsning,
Christian, Alingsås

Svar: Tusen tack för dina fina ord! Jag hoppas att andra människor får upp ögonen för att det inte är försent att ändra sitt liv till det positiva. Vi äter oss sjuka idag och jag förstår inte att tallriksmodellen inte har åkt ut tidigare eftersom att den uppenbarligen inte fungerar eller håller folk friska, men man måste börja någonstanns! kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

EvHa
2014-04-09 @ 21:09:33

Hej o underbart att du delar med din friskhistoria, hoppas fler o fler ser att LCHF faktiskt är en naturlig o enkel framgångsväg :) kram till dig!

Svar: Tack så mycket, det värmer i hjärtat! Det hoppas jag också, det kan rädda många från dåliga val. kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Gustav
2014-04-09 @ 21:20:25

Hej

Mariadottir: Mitt tips är att egentligen fråga dig, vad ska man INTE ha hemma. Sedan är det bara att äta allt det andra. Alltså undvik all form av spannmål, socker och stärkelse. Kolla på innehållsförteckningen om det är under 5 gram kolh./100 gram, då är det ok.

Mitt absoluta tips innan du kör på LCHF är dock att läsa på ordentligt innan du kör fullt ut, inte bara olika bloggtips. Jag föreslår Matrevolutionen av Andreas Ehnfeldt, han är i mina ögon LCHF-gurun som dessutom har en riktigt bra blogg med info (http://www.kostdoktorn.se/lchf). Men jag tycker det bästa är att börja från grunden med hans bok. Då inser man vad LCHF i grunden handlar om; låga insulinvärden och vad allt vad just det innebär för välmåendet och vikten.


Lycka till! /Gustav

Frida - Militärmamman
2014-04-09 @ 22:45:16
URL: http://militarmamman.com

Fint! Grymt jobbat!! Heja dig!

Svar: Tack så mycket! :-) kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Nelliesmamma
2014-04-09 @ 23:54:42
URL: http://nelliesmamma.bloggplatsen.se

GRATTIS!

Det där med att LCHF ger livet tillbaka kan jag skriva under på. Jag tänker på den där 2jun 2009 då jag kom i kontakt med LCHF genom en artikel med Annika Dahlqvist...

Tack gode Gud för LCHF säger jag.

Och så säger jag GRATTIS till Dig och alla andra som blivit friska av ändrad kosthållning!

Svar: Vad härligt att höra! Lchf har räddat många liv från olycka och sjukdomar. Det är mer om vad man kan säga om tallriksmodellen.. kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Janicke
2014-04-10 @ 09:47:22
URL: http://janicke365.blogspot.se/

Blev alldeles rörd av din artikel, så bra och kunnigt skrivet. Minst sagt inspirerande.
Och så vacker du är!
Lycka till med allt i fortsättningen.

Svar: Tusen tack, det värmer i hjärtat <3 kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Janicke
2014-04-10 @ 09:49:05
URL: http://janicke365.blogspot.se/

Ser nu att du studerar till sjuksköterska, heja heja. Det finns hopp om framtiden!

Svar: Tack, vad glad jag blir av dina fina ord! kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Bo Blomberg
2014-04-10 @ 12:04:40


Stort grattis! Mycket bra skrivet också.
@Mariadottir: Kostdoktorn är bra, men också Annika Dahlqvist som på sin blogg har mycket bra kostinfo o allmänna råd för nybörjaren. annikadahlqvist.com är adressen!

Svar: Tusen tack, Bo! kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Ann Kristin
2014-04-10 @ 14:17:52

Grattis! Du var söt förr och du är söt nu, men det blir bra mycket lättare att springa runt som syrra i framtiden. Socker och mjöl kommer definitivt att försvinna ur vår mat inom det närmsta decenniet. Sprid budskapet vidare ;)

Svar: Tack så mycket! Ja, verkligen tänk om jag hade haft 50 kilo till att springa runt med, jisses.. Jag hoppas verkligen att socker och gluten är på väg bort från våra matbord. kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Sofia
2014-04-10 @ 16:39:56
URL: http://nattstad.se/sofiareflekterar

Vilken resa du gjort! Grymt bra jobbat! Skam den som ger sig som jag brukar säga.

Svar: Tack så mycket! Det sägs att hoppet är det sista som överger en :-) kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Karlshamnsbo
2014-04-11 @ 10:10:12

Stort grattis till dina framgångar!!
Härlig läsning, såna som du behöver synas & höras! Mycket bra skrivet om lchf & jag önskar dig lycka till med kosten även i framtiden, med din kunskap är jag övertygad att du kommer lyckas nå dina mål :)

Svar: Tusen tack för dina fina ord, det värmer i hjärtat! kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Ingegerd
2014-04-16 @ 10:13:19

Det här var intressant. Har otroligt svåra problem med magen. IBS, galla, lever. Kan inte äta mjölkprodukter, sojaprodukter sädesslag av ngn art. En hel del p.g.a. gallan. Är inte direkt överviktig, några kilon förstås eftersom jag p.g.a. svåra ryggskador med stora operationer, inte kan röra mig som jag vill. Men vill så gärna få njuta ngt av livet.Kan du äta mjölkprodukter nu? Några råd vore på sin plats

Svar: Hej! Det låter inte som en roligt livssituation du är fast i. Om mjölkprodukter ställer till det för ig kanske du ska testa att äta kokosgrädde eller mandelmjölk. Jag har alltid kunnat äta mjölkprodukter men din mage kanske är extra känslig nu och om ett par månader med en lchf-kost kanske du kan börja äta mjölkprodukter igen. Mitt råd till dig är att läsa på om lchf och testa att lägga om kosten ett par månader, förhoppningsvis blir dina besvär bättre. :-) Lycka till! kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Ingegerd
2014-04-16 @ 16:37:14

Tack för svaret. Har druckit först havremjölk i ca. 7 år p.g.a problemen. Har nu varit tvungen gå över till rismjölk. Många alternativa produkter innehåller E ämnen släkt med soyaprodukter så det går inte. Äter nu grönsaker o de protein som går. Avokado går bra men kan tänka mig att det inte räcker för en fullvärdig kost. Nötter går inte heller men mandlar fungerar. Så det är inte så lätt. Vill försöka gå vidare på ngt sätt med min kost.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0