Recept - Wook med chilimarinerade räkor

Igår gjorde jag chilimarinerade räkor som jag blandannat hade till kvällsmat. Lyckligtvis blev det en hel del över så jag estämde mig för att göra wook på dem idag. Wooken blev supergod och här kommer receptet :-)
 
Ingridienser chilimarinerade räkor:
400 gram räkor 
1 dl rapsolja
1 röd färsk chili

Gör såhär: Hacka chilin och blanda ner i oljan, häll i räkorna. Blir det intne så starkt som du vill ha det får du hälla i mer hetta. Min chili var lite klen så jag tillsatte en torkad krydda med flera sorters chili i för att få styrkan jag ville ha. Du får testa dig fram. Du kan äta räkorna redan efter ett par timmar men de blir godare ju längre de får gosa ihop. 
 
Gårdagens kvällssnacks. Mums!
 
Ingridienser wook:
chilimarinerade räkor
250 gram sockerärtor
100 gram bayspenat
1 burk minimajs (jag hittade inte färska i affären men självklart är det ett bättre alternativ)
2 klyftor vitlök
100 gram ingefära 
0,5 kruka färsk korriander 
 
Ps. Du får testa dig fram med kryddningen om du är känslig för stark mat, jag tycker att det är supergott när man verkligen känner smaken av ingefäran, korrianden och chilin. Ds.
 
Gör såhär: Hacka ingefäran, vitlöken, minimajsen och stek i 2 msk kokosfett. Tillsätt sockerärtorna och stek tills grönsakerna fått en gyllene färg. Hacka babyspenaten och korrianden. Häll i dem i stekpannan, tillsätt räkorna och även marinaden. Blanda runt och sen är det klart!
 
 
 
Hoppas ni gillar receptet!
kram, trollmorslchf
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0