Tack för den enorma responsen

Hej på er! Igår fick jag äran att via kostdoktorn skapa debatt om den ökande andelen överviktiga barn som finns i Sverige och jag skrev bland annat om min egna uppväxt som ett överviktigt barn. Herregud vilket genomslag blogginlägget fick. Här är länken från kostdoktorn.se för er som inte har läst det än: http://www.kostdoktorn.se/vad-ska-ett-overviktigt-barn-gora 
 
 
 
 
Jag hade över 8000 besökare här igår och idag har jag hamnat på blogg.se topplista. Nyp mig i armen! Helt galet! Jag hoppas innerligt att att gårdagen har satt igång tankar hos föräldrar därute som ger sina barn mat som orsakar sjukdomar och övervikt. Jag hoppas att det inte finns någon förälder som medvetet ger sina barn skräp till mat, utan det är kunskapen i samhället som vi behöver öka. Att utesluta socker, gluten och stärkelse är det bästa du kan göra om du vill leva ett hälsosamt liv. Forskarna fullkomligt bombaderar oss med med nya studier som berättar vad socker och all annan blodsockerhöjande föda gör med våra kroppar. Det finns inget bra med socker och jag önskar att alla förstod det och valde att avstå. 
 
En av de största fördomarna mot lchf:are är att vi är kolhydratsrädda. Till viss del är det sant, jag äter ogärna blodsockerhöjande kolhydrater som jag vet inte är bra för mig, men både jag och alla andra lchf:are äter kolhydrater. Bra kolhydrater. Istället för att äta potatis, pasta och ris som tallriksmodellens anhängare väljer att göra väljer vi att äta alla möjliga grönsaker istället. Jag äter blomkålsris istället för "vanligt" ris, stekt rättika istället för stekt potatis och kokar zucchinipasta istället för mjölpasta. Svårare än så är det inte.  
 
När det gäller lchf:arens höga konsumtion av fett är det enkelt förklarat med att vi väljer att äta narturlig mat. Mjöl är inte narturligt, socker är inte narturligt, margarin är inte narturligt, men däremot är smör narturligt. Det kommer direkt från kossorna, utan onödiga tillsatser. När du väljer grädde i kyldisken istället för matlagningsgrädde undviker du en hel drös med kemikalier. Vad tror du tillverkarna gör med grädden när den omvandlas till ett mer fettsnålt alternativ? Jo de använder kemikalier för att få bort fettet och för att produkten ska smaka lika gott och ha samma konsistens får de tillsätta ännu mer kemikalier. I dagens samhälle cirkulerar nyhet efter nyhet om hur besprutade våra grödor är om vi inte väljer ekologiska alternativ. Kan du då tänka dig hur mycket mer kemikalier du får i dig om du väljer margarin istället för smör?
 
Många frågar mig varför jag håller fast vid lchf. Svaret är enkelt, det är för att jag är helt övertygad om att det är såhär människan bör äta. Om tallriksmodellen är så bra, varför blir människan bara sjukare av sin kost? Listan på sjukdomar som kolhydraterna skapar är lång. Att inte anamma de nya forskningresultaten inom kost och hälsa är lika korkat som att inte använda nya behandlingar för cancer. "Nä! Varför testa något nytt som forskarna har kommit fram till är bra? Vi kör på det gamla!" Hur många tror du överlever om man går efter "det var alltid bättre förr"? 
 
Tänk över dina matvanor och framförallt, se till att ditt barn har en bra kost. Det är du som väljer om barnet ska bli överviktigt eller inte. Barnet har inget val i den frågan. 
 
kram, trollmorslchf 
Linnea
2014-05-12 @ 19:48:09
URL: http://linneabergqvissst.blogg.se

det är du värd!:)

Annie
2014-05-12 @ 20:05:55
URL: http://traineatenjoy.blogg.se

Blev väldigt berörd av din historia. Tänk så mycket ett negativt ätmönster påverkar oss som personer, skrämmande! Härligt att du hittat ett sätt som fungerar :)

Sara
2014-05-12 @ 20:53:20
URL: http://saraholmessonj.blogg.se

Så himla bra skrivet! Grattis till att du kommit upp på topplistan! Kram :)

Anonym
2014-05-13 @ 13:04:04

Länken till kostdoktorn funkar inte, skall leta upp det ändå. Återkommer säkert eftersom jag har ett barn med övervikt. Allt är inte alltid så enkelt så det skall bli intressant att läsa.

Longevity - en blogg om hälsa
2014-05-13 @ 13:04:18
URL: http://madelein.se/

Det var jag ovan

Veronica
2014-05-13 @ 15:32:49
URL: http://wallgrenveronica.blogg.se

Riktigt bra skrivet! Grattis till topplistan!

Frida - mamma & träniing
2014-05-13 @ 19:21:18
URL: http://frideliineskriver.blogg.se

Din blogg är bra! Ska ta och läsa inlägget hos kostdoktorn och jag hoppas din blogg/inlägg blir sedda:)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0