Påsk 2014

Hej! Nu är det vardag igen och jag hoppas att ni har haft en trevlig påskhelg. Jag har ätit en massa god mat och bara tagit det lugnt. På långfredagarn gjorde jag en skinkstek fylld med bacon och en köttfärsröra, hittade receptet i senaste numret av tidningen Buffé (bytte dock ut lammköttet till skinkstek istället) Det blev riktigt gott och jag serverade steken med broccoli och en god brunsås till. De flesta måltider går att göra lchf-vänliga, det är bara din fantasi som sätter gränser. 
 
 
Till efterrätt i fredags var det meningen att jag skulle gjort sabayone och serverat med bär. Dock glömde jag att köpa vitt vin att ha i min sabayone så det fick bli ett eget ihopkok. ;-)
 
Ingridienser:
Vaniljkräm:
4 äggulor
2 msk sukrin melis
1 dl grädde
1 tsk vanljpulver
 
Marinerade hallon:
250 gram hallon
2 msk sukrin melis
2 msk rödvin
1 passionsfrukt
 
Gör såhär: Blanda ihop hallon, sukrin melis, rödvin och innehållet ur en passionsfrukt och låt stå i kylen under tiden du gör vaniljkrämen. Koka upp en kastrull med vatten och vispa ihop äggulor sukrin melis, vaniljpulver och grädde i en skål som tål vattenbad. Sänk kastrullen till medelvärme och ställ över skålen över vattenbadet, vispa smeten hela tiden tills den tjocknar och blir fluffig. Servera med bären. 
Som tur väl är blev min efterrätt kanongod och fredagen var räddad ;-)
 
 
I lördags åt jag traditionell påskmat. Börjde dagen med en stor äggfrukost och på kvällen blev jag bjuden på påskbord. Skönt att slippa laga mat ibland. :-) Både söndag och måndag var det soligt och varmt så därför blev det grillad mat i mängder. Sommaren är nära nu. :-) 
 
 
 
Marinerat och grillat kött serverat med en god sallad är bland det godaste som finns enligt mig, speciellt efter en varm sommardag. 
 
kram, trollmorslchf
Linda
2014-05-05 @ 15:59:18
URL: http://misslindylee.blogspot.com

Åh skinksteken såg helt ljuvlig ut! Likaså desserten! Den ska provas! Får se vad gubben säger om rödvinsmarinerade hallon dock. Han e inget vin-fan :D Isf, more for me!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0