Recept - Risitto & semla

Godkväll! När jag lagade kvällens middag glömde jag helt bort tiden och missade ett konditionspass som jag hade bokat in mig på, men vad gör det om hundra år! Dock kom inte latmasken i mig undan för det, jag har precis avslutat ett styrkepass hemma istället och nu efteråt kan jag inte böja mig ner utan att ramla ihop, antar att det är ett gott tecken. ;-)
 
 
 
Kvällens middag blev min supergoda svamprisotto med smak av timjan, som varken innehåller ris eller buljong.
 
Ingridienser: 
1 kg blomkål
0,5 kg färska champinjoner
1 purjolök
2 paket Cantadou vitlök&örter
2 dl grädde
2-3 dl riven ost
1 paket Santa Marias ekologiska grillkrydda
En kruka färsk timjan
salt, peppar, torkad timjan
 
Gör såhär: Riv blomkålen till "ris", jag gör det i en maskin, men det går säkert lika bra att göra det för hand med ett rivjärn. Skiva champinjonerna och stek i en gryta med grillkryddan tills vätskan från champinjonerna har försvunnit, tillsätt en hackad purjolök, ett par msk torkad timjan och fräs i ett par minuter. Häll i 2 paket cantadouost och 1 dl grädde, efter det häller du i den rivna blomkålen i grytan. Låt koka under omrörning på rätt hög värme för att bli av med vätskan, men se till så att det inte bränns. När vätskan börjar försvinna kan du tillsätta 1 dl grädde till och upprepa samma process, hög värme och omrörning. När risotton har blivit krämig (den ska varken vara som en soppa eller gryta) kan du tillsätta den rivna osten, salt, peppar. Smaka av. Strax innan servering klipper du ner en kruka med timjan och rör om. Jag tillsätter den färska kryddan i slutet för att risotton ska bli grön och fin. 
Smaklig måltid!
 
 
Ikväll har jag även gjort kvällsfika. En klasskompis lurade både mig och sig själv att det var fettisdagen idag så jag gjorde semlebullar innan. Dock tyckte jag att det var konstigt att jag inte sett en enda semla på instagram idag så jag kollade upp fettisdagen och det visade sig att den var om två veckor. Men vad gör väll det, jag kan äta semla idag också. ;-) Tur att man är lchf:are alltså!
 
Receptet på semlebullarna är från kära www.jillsmat.se
Min mandelmassa gjorde jag på ungefär 2 dl mandelmjöl, 2 msk sukrin melis och 3 msk grädde. Blir det för torrt så tillsätter du mer grädde tills mandelmassan har den konsistensen du vill ha.
I min vispade grädde hade jag i lite sukrin melis, vaniljpulver och en gnutta rom. Vet inte hur mycket jag hade av varje, du får smaka dig fram, men supergod kombination enligt mig! 
 
 
kram, trollmorslchf



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0