Recept - Key lime pie och pannacotta

Kom på att jag lovat er att lägga ut recepten på dessa två desserter idag, så här kommer dem. ;-)
 
Trollmors Key lime pie

Ingridienser:
Pajskal: 
100 gram smör
3 dl mandelmjöl
100 gram rostade mandelspån (köpte en påse från ica)
1 msk fiberhusk
1 ägg
1 msk sukrin melis
 
Fyllning:
1,5 dl limesaft (jag använde fyra lime)
3 dl grädde
4 äggulor
Cirka 1 dl sukrin melis
 
Såhär gör du: Smält smör i en kastrull. Blanda fiberhusk, mandelmjöl, mandelspån i en skål. Häll i ägg och sukrin melis i grytan med smör. Tillsätt mjölblandningen och blanda. Jag tryckte ut smeten i fyra små ungsformar, men smeten räcker säkert till en vanlig pajform också. Nagga skalet med en gaffel och låt formarna vila i kylen i en halvtimme. Sätt igång ugnen på 175 grader så att den är uppvärmd när det har gått en halvtimme, grädda pajskalen i 10-15 minuter. Nu passar du på att göra fyllningen. Vispa 3 dl grädde, vispa ner en äggula i taget, tillsätt limesaft och sukrin melis. Du kan behöva mer sukrin melis än det jag hade i, det beror på hur syrligt du vill ha det. Koka upp smeten i en gryta så att den tjocknar lite. Häll sedan den över pajformarna och sätt in pajen i ugnen i 40 minuter på 150 grader. När pajerna är färdiga låter du dem svalna så att smeten sätter sig lite. Servera med vispad grädde, eller mascarpone. 
 
 
Vaniljpannacotta
Ingridienser grundrecept:
5 dl grädde
3 ark gelantinblad
Vaniljpulver och sukrin melis efter smak
 
Gör såhär: Lägg gelantinbladen i blöt. Koka upp grädde, vaniljpulver och sukrin melis. När gelantinbladen har tagit form som gelé kramar du ur vattnet från dem och häller ner geléklumpen i gräddblandningen. Rör om tills gelantinet har lösts upp. Häll över pannacottan i dessertskålar, sätt gladpack över dem och ställ in i kylen, dem är färdiga när de har stelnat, tar 3-4 timmar. 
 
Du kan göra pannacotta i alla möjliga olika smaker. 
På första bilden har jag vaniljpannacotta med ett blåbärstäcke över. Jag har helt enkelt mixat blåbär och lagt över.
 
 
 
I julas marinerade jag hallon med färsk ingefära och la över min vaniljpannacotta.
 
 
 
Idag har jag gjort limepannacotta. Utgå från grundreceptet men blötlägg ett halvt ark gelantin till, alltså 3,5 ark. Pressa i limesaft efter smak (jag hade 0,5 dl limesaft). Till dagens pannacotta serverade jag mascarpone till. Klockren kombination!
 
 
Hoppas att ni har fått lite inspiration! Det finns massor med goda efterrätter som man kan göra utan gluten och socker. Det går ingen nöd på en lchf:are. ;-)
 
kram, trollmorslchf
 
 
Cia
2014-02-27 @ 11:05:47

Hittade hit via Instagram när jag kollade runt efter LCHF-inspiration. Har precis läst Hjärnkoll på vikten vilket fått mig att intressera mig för just LCHF. Jag har, som många andra, bantat mig fet sedan jag var ett barn men efter att ha läst boken fattar jag för första gången någonsin att det inte har handlat om dålig karaktär, lathet eller dumhet. Så himla befriande! Tack för en jättefin blogg, kommer fortsätta titta in lite då och då :)

Svar: Visst är det häftigt och SKÖNT när polletten ramlar ner! Äntligen har man fått svar på varför man reagerar som man gör. Heja dig! Tusen tack.kram, trollmorslchf
[email protected]




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0