Fett och gallstenar

Hej på er! Idag tänkte jag slå hål på en myt. När du råkar ut för gallstenar ger sjukvården dig rådet att minska på ditt fettintag så mycket som möjligt med motiveringen att du annars kommer få fler gallstenar inom kort. 
 
Människans lever bildar galla som lagras i gallblåsan tills det behövs. När vi äter fett spolas gallan ner till magsäcken för att hjälpa till med att bryta ner fettet. Äter du en fettrik kost kommer gallgångarna och gallblåsan att spolas igenom regelbundet och då hinner inga stenar bildas. Vad tror du händer när människan äter en fettsnål kost? Jo, gallan stannar kvar i gallblåsan eftersom att det inte behövs några stora mängder för att smälta maten. Med tiden bildas det kristaller av gallan som blir till grus och sedan till stenar. Det gör ont att få gallsten och kan du tänka dig hur ont det gör när dem fastnar i gallblåsan eller gallgångarna pga att de har blivit för stora? Summan av kardemumman är alltså: Vill du ha gallsten, ät en fettsnål kost!
 
Sen jag gick över till LCHF har jag inte haft en enda gallsten. Jag var livrädd för fett i början, man har ju fått lära sig hela sitt liv att det är livsfarligt. Att sjukvården ger oss råden att avstå från fett för att slippa gallstenar är jättekonstigt och skrämmande. Fett gör dig frisk, inte sjuk!
Och vet du vad? Fett ÄR livsfarligt! - När det sitter på magen.
 
Ett annat konstigt råd till människor med gallstensproblematik är att dem ska undvika ägg för att sjukvården anser att ägg är en utlösande faktor till gallstenar. Jag äter ägg i princip varje dag och jag har fortfarande inga gallstensanfall. Nu på sistonde har jag snöat in mig på ägg och idag har jag ätit fyra stycken än så länge och jag mår prima! Våga lita på mig, jag vet vad du går igenom och jag vet att högfettkost fungerar!
 
 
 Dagens frukost (13:00) bestod av gröt med blåbärssylt, semlebullar som fick bli smörgåsar och ett par kokta ägg med majonnäs på.
 
 
Recept på gröten: Grundreceptet kommer från @bumblis på instagram, men jag har gjort om måtten lite efter vad jag tycker blir bäst.:-) Vispa 2 ägg, 1 dl grädde, 4 msk mandelmjöl, 0,5 matsked fiberhusk, vaniljpulver och sukrin melis efter smak. Koka upp under omrörning i en gryta. Ta av från plattan när du tycker att gröten har en bra konsistens.
Receptet på min väldigt komplicerade blåbärssylt: mosa blåbär
 
Jag önskar dig en trevlig fredag!
kram, trollmorslchf
afBabs
2014-02-21 @ 15:01:04

Verkligen en myt!
Som jag helt och fullt trodde på tidigare.
Uteslöt "än det ena än det andra" ur kosten, för att lyda alla "goda" (NOT) råd.
Ägg åt jag mycket sällan.

Numera kan jag äta hur mycket ägg jag vill!
Minst 10 års gallbesvär som bortblåsta.

Heja LCHF!! Mirakelmetoden.♥

afBabs på IG.

Svar: Helt underbart att höra! Ännu en människa som är ett levande bevis på att LCHF fungerar, att fett är bra för kroppen!kram, trollmorschf
[email protected]

Felicia
2014-02-21 @ 19:49:51
URL: http://www.frustrado.blogg.se

Hej, jag tror på detta och på dig helhjärtat. Men jag har en vän son säger att han inte kan äta för mycket fett för att han får gallstenskänningar. Vad ska jag säga till han för att hjälpa han? Och för att ha mer kött på benen? Känns som du kan detta ganska bra ☺️ Jag har sagt att jag ska forska i ämnet och han är beredd att prova, bara han slipper ha ont och drabbas av gallstensanfall.
Tacksam svar eller för hjälp till hänvisning var jag kan få mer fakta, rätt fakta angående detta :)

Svar: Hej! Gå inte på kostdoktorn.se och sök på gallsten. Han styrker sina texter med vetenskapliga studier. I början när man går över till lchf finns det risk för gallstensanfall pga att det redan finns kristaller i gallblåsan. Men ju mer fett du äter, desto snabbare spolas det rent från kristaller. :-)
kram, trollmorslchf
[email protected]

Viktoria
2014-02-22 @ 12:20:24

Bra inlägg! Gillar också ägg, har alltid ägg i kylen när orken/lusten inte finns där att laga mat... Men att äta för mycket ägg är inte heller bra, har jag hört. Har en kusin som tränar på elitnivå i basket och är väldigt lång och muskulös, han åt 12-15 ägg till frukost, men han fick tillsägelse att han inte fick det. Tror anledningen var att det blev farligt eller giftigt. Hur kan det bli farligt?

Tack för en bra blogg och instagram! Kram Viktoria

Svar: Förut vet jag att vi varnades att äta för mycket pga av den mängden kolesterol som finns i ägg, nu vet forskarna dock att det inte är farligt. Men dock låter ju kanske 12-15 ägg lite mycket på en dag, tror att han fick springa på toa mycket efter det intaget, magen klarar inte hur mycket som helst, om inte annat måste han har blivit pruttig ;-)

Tack så mycket!
kram, trollmorslchf
[email protected]

maria
2014-02-22 @ 21:45:02

Jag tycker det låter lite märkligt.. Jag åt lchf för några år de och då blev det väldigt mycket ägg en period och efter 6 månader fick jag gallsten.. kan inte tänka mig att der beror på nått annat än just lchf! Hade aldrig haft problem innnoch jag va bara 18 år då! Det är en bra diet om man gör det på rätt sätt.. men jag tror att man ska se upp lite med ägg

Svar: I början när man börjar med lchf kan risken för gallstensanfall öka för att det redan ligger kristaller i gallblåsan. Men det låter konstigt att du skulle ha fått det efter ett halvår, åt du fortfarande enligt lchf då?kram, trollmorslchf
[email protected]

Anna
2014-02-23 @ 21:41:59

Jag tog bort gallan för ett par år sedan. Min mage var helpaj efter OP. Har käkat LCHF en tid och har inte haft några gallkänningar. Ägg är tyvärr det ända som min mage tyvärr fortfarande inte gillar :(

Anna
2014-02-23 @ 21:42:00

Jag tog bort gallan för ett par år sedan. Min mage var helpaj efter OP. Har käkat LCHF en tid och har inte haft några gallkänningar. Ägg är tyvärr det ända som min mage tyvärr fortfarande inte gillar :(

Svar: Vad härligt att höra att du har blivit bättre! Vad händer när du äter ägg då? :-)kram, trollmorslchf
[email protected]

Rebecca
2014-02-24 @ 00:59:08
URL: http://www.sunnivasblogg.blogg.se

Jag har en vän med grav ibs och gallsten. Har försökt prata med henne o berätta om dig bla som fått bättringar på både isb och galla men hon vill inte lyssna då hon är helt inne på att fett ger henne gallstensanfall och förvärrad ibs. Hon får medicin just nu för kramperna och såren i magen pga ibs. Vet du någon vetenskaplig artikel man kan tipsa henne om eftersom hon vägrar tro på mina ord??.

Svar: Usch, det låter inte roligt! :s Surfa in till kostdoktorn.se, han stödjer alla sina inlägg med vetenskapliga studier. Hoppas din vän blir övertygad och väljer att gå en ny väg för att förbättra sin hälsa och vilken omtänksam vän du är! kram, trollmorslchf
[email protected]

Angelica
2015-09-09 @ 13:31:54

Det man ska passa sig för är mättat fett. Vanligt fett är inte så farligt, men att sitta och äta chips, hamburgare, pizza etc ska man passa sig för.
Jag får känningar så fort jag äter nåt sånt. Ägg har jag undvikt för att man fått höra att det inte är bra, men det är ju möjligt att det går bra att äta. Olika människor är väl känsliga för olika saker.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0