Söndagkväll

Godkväll! Jag hoppas att du har haft en härlig helg. Här i Karlskrona börjar sakta vårkänslorna infinna sig och de ljusare tiderna är varmt välkomna. Idag klockan 14:00 förberedde jag min första "pulled pork" i min nya gjutjärnsgryta. Jag har suktat efter min efterlängtade skinkstek hela dagen och nu har jag äntligen tagit ut den från ugnen! Det finns massor med recept på pulled pork, beef och chicken. Googla "pulled pork lchf" så kommer du hitta en uppsjö av recept. Jag spanade in en massa olika recept, tog lite tips från varje och köpte de kryddorna som fanns i affären här. 
 
 
 Min barbequemarinad bestod av 2 dl vatten och 200 gram ekologisk tomatpuré som jag hällde i en skål, sen tillsatte jag en hackad gul lök, hällde i kryddorna och de olika vätskorna efter smak.
 
 
Pulled pork innebär att man i en gryta sakta kokar kött i en barbequemarinad på låg värme. Som ni förstår tar detta sin lilla tid och jag hade inne min stek i 5,5 timmar, på 150 grader, ju längre du har steken inne, desto godare blir den. När jag tagit ut grytan ur ugnen lyfte jag över köttbiten till en tallrik och trasslade sönder det. Sen tillsatte jag 5 dl grädde till barbequemarinaden som är kvar i grytan och därmed är såsen klar. Till detta serverade jag brysselkål. Supergott!
 
 
kram, trollmorslchf  
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0