Tröstätning

Hej på er! Idag har vi diskuterat ett viktigt ämne på instagram, nämnligen tröstätning! Jag har haft en osund inställning till mat hela mitt liv, jag har hetsätit, tröstätit, inte ätit alls, ätit lite och tränat som en tok, ätit mycket och inte tränat alls, varit sockerberoende, gått på massor av dieter, varit besatt av nyckelhålsmärkt mat, ätit pulverdieter, viktväktarna och ätit mycket kolhydrater i kombination med lite fett. Nu har jag hittat rätt, mycket fett och lite kolhydrater är lösning, nästan alla problem jag hade med maten förrut är som bortblåsta, men när livet hamnar i sina dalar har jag fortfarande svårt att hantera tröstätandet. De senaste månaderna har jag ätit alldeles för mycket mörk choklad, jag har varit chokladberoende så länge jag kan minnas, men när jag gick över till LCHF och mörk choklad blev mitt problem bättre. Men nu för tiden kan jag äta en mörk chokladkaka lika snabbt som jag åt en marabou mjölkchoklad förrut. (För den som inte är insatt kan jag tala om att mörk choklad med minst 70% kakaohalt, är okej när man äter enligt LCHF, men ungefär tre rutor per dag) Därför beslutade jag att sluta äta choklad helt ett tag. Nu har jag varit utan choklad i 19 dagar, det har varit 19 jobbiga dagar, därför att man har vant sig vid ett beteendemönster som är svårt att bryta, Hade jag försökt mig på detta för två år sedan när jag fortfarande var sockerberoende hade jag aldrig lyckats, det vet jag. Men eftersom att jag sen snart 1,5 år tillbaka valde att utesluta socker ur min kost så klarade jag även detta galant. Det sitter bara i huvudet. Både du och jag klarar oss utan choklad. Klarar jag att avstå så klarar du det!
 
När mitt chokladsug kommer köper jag mig en questbar istället, detta är en fantastisk produkt! Dem är sockerfria, glutenfria, innehåller minimalt med kolhydrater och är dessutom supergoda. Jag klipper sönder den i bitar och lägger i en skål, där har du mitt "lördagsgodis" eller varför inte "det-är-onsdag-och-jag-tänker-äta-godis-utan-dåligt-samvete" Om någon undrar vad man hittar dessa questbars i Karlskrona kan man köpa dem på ICA Maxi eller i en nyöppnad affär som heter "Budo&Fitness"
 
 
kram, trollmorslchf
 
lchfkost
2014-02-19 @ 22:16:54
URL: http://lchfkost.devote.se

Vad bra skrivet och vad jag känner igen mig!!
Jag har kommit fram till nu ett år efter LCHFstart att sötningsmedel triggar igång mitt sötsug bums. Går runt 3 - 4 dagar med sug sen trillar jag dit så nu har jag sötningsmedel stopp.

Kram och tack för bra bloggande!

Mariana

Svar: Det är alltid skönt att veta att man inte är ensam! Vad härligt för dig att du har upptäckt det, så du vet vad som krävs för att du ska undvika falla dit. :) Heja dig! kram, trollmorslchf
[email protected]

Dentatueradelchfaren
2014-02-20 @ 06:10:21

Känner igen mig, under perioder är tröstätandet fortfarande där men jag hanterar det bättre. Har inte heller ätit choklad på ett par månader och det går utan problem, hade jag aldrig trott! Tack för att du delar med dig, vi är många som känner igen oss och blir stärkta av andras erfarenheter!

Svar: Fan vad grym du är! och jag säger detsamma, tack för att du vågar dela med dig!kram, trollmorslchf
[email protected]




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0