Välkommen hit!


Många av mina fina följare på instagram (trollmorslchf) har ifrågasatt varför jag inte har en blogg och nu kände jag att det var dags att ge sig in i bloggvärlden!  Mitt namn är Daniela, jag är sjuksköterskestudent och vill jobba med att förbättra vår folkhälsa. Det jag kommer skriva om här är min livsstilsförändring och mitt nya kostval LCHF, som är förkortning till Low Carb High Fat, detta innebär att jag äter en lågkolhydratskost med fett som min största energkälla. Jag har uteslutit socker, stärkelse och gluten ur mitt liv, jag undviker i den mån det är möjligt att äta e-nummer och jag lagar all min naturliga mat från grunden. Tumregeln inom LCHF är att vi inte äter råvaror som innehåller mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram näringsvärde. 
Vad finns det kvar att äta undrar du? Det finns massor med god mat kvar! Oroa dig inte, jag kommer dagligen visa dig vad jag äter för fantastiska måltider.
 
Varför ska man äta LCHF undrar du? Listan med fördelar är lång!
Genom att utesluta alla stora mängder av kolhydrater som gömmer sig i allt socker, stärkelse och gluten håller sig ditt blodsocker på en jämn nivå. Detta innebär att dina blodsockervärden inte åkter berg och dalbana i kroppen. Du står dig länge på maten och blir jämnare i humöret på grund av att du inte får några blodsockerdippar. Det har varit mycket debbatter och kritik runt LCHF de senaste åren och ämnet kost och hälsa är hetare än någonsin, Jag är fullkomligt övertygad om att våra kroppar är byggda för att äta enligt LCHF och numera är lågkolhydratkost godkänt av Socialstyrelsen för behandling av övervikt eller diabetes typ 2. Allt fler vetenskapliga studier visar bäst effekt av LCHF för vikt- och blodsockerkontroll. Antalet positiva läkare och professorer ökar stadigt. Du behöver alltså inte vara orolig, paradigmskiftet är här och du kommer INTE få en hjärtinfarkt av allt fett.
 
Många lchf:are blir av med massor av alla tänkbara fysiska och psykiska besvär. Jag blev av med IBS och gallstensanfall, min psykiska hälsa är på topp och jag har gått ner över 50 kilo i vikt, alldeles själv! Listan på min läkemedelslista för två år sedan var lång och idag tar jag inte en enda medicin, på grund av LCHF! När det gäller övervikt, fetma och viktnedgång behöver du INTE göra en gastric bypass, gå på galna pulverdieter eller räkna kalorier. Mitt matintag ligger på 3000-4000 kalorier per dygn och jag går ner i vikt, det handlar inte om att du måste göra av med de kalorierna du äter, du behöver bara äta rätt sorts mat. Jag ska inte ljuga, jag har tillbringat massor med timmar på gymmet men de finns lchf:are som inte har tränat överhuvudtaget och ändå gått ner många kilon. Jag tränar för att det hjälper mina tarmar att fungera bättre och för att det är kul, resten sköter lchf åt mig.
 
Andra exempel på sjukdomar och besvär som har försvunnit eller blivit mycket bättre för människor som äter en LCHF:kost är:
  • Allergier
  • Ulcerlös kolit 
  • Crohns sjukdom
  • Depression
  • Diabetes typ 1 och typ 2
  • ADHD
  • Autism
  • Fibromyalgi
  • Ätstörningsproblematik
  • Magkatarr
  • Sockerberoende
  • Bihåleinflammation
  • Migrän
  • Alzheimers
  • Bipolär sjukdom
  • Schizofreni
  • Bättre immunförsvar och färre infektioner.
Visst är det fantastiskt?!
Jag mår bättre än någonsin. Jag är snyggare än någonsin (fuck jante). Vi tar massor med beslut varje dag, varför kan inte du välja din hälsa? Vad väntar du på? Vill du också bli frisk?
 
Kram, trollmorslchf
Bumbina
2014-02-10 @ 19:15:22

Även fast jag inte går ned i vikt av LCHF så mår jag mycket bättre av den kosten, och det är mycket värt!

Svar: Jag håller med dig helt! Att ha en kropp som fungerar utan gnissel är mycket värt!kram, trollmorslchf
[email protected]

afBabs
2014-02-10 @ 19:49:37

Lycka till med nya bloggen!


afBabs (på Insta)

Svar: Tack fina du!kram, trollmorslchf
[email protected]

BowTieTwiggy
2014-02-10 @ 21:51:08

Stort Tack för att du börjar blogga!
Ser fram emot ny inspiration och tillhörande recept =)
Lycka till!

Svar: Tack, tack, tack! :-)kram, trollmorslchf
[email protected]




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0