Drinkar och alkohol

Jag får ofta frågor om vad man kan dricka för alkohol om man vill ha sockerfritt med få kolhydrater så jag tänkte ge er några tips. :-)
 
Cider:
Det finns en cider på systembolaget utan socker: Vill du ha en cider som smakar äpple eller päron finns det alkoholfri cider utan socker i mataffären, vill du ha alkohol i den är det bara att tillsätta vodka efter smak. 
 
 
 
Öl: Det finns även ett par sorter lowcarb öl på systembolaget och vissa finns även på maxi. Den här ölen är ett exempel.
 
 
 
Spritsorter: I all ren sprit jäser sockret bort under tillverklingen, alltså kan man exempelvis dricka vodka, whiskey, tequila, rom och gin. Enligt systembolagets personal kan man dricka alla sorters vodka med smaksättning, de ska inte innehålla något socker, men om det är sant eller inte vet jag inte. 
Jag brukar dricka:
- Whiskey med pepsimax
- Gin med indian tonic zero (schweppes) och citron.
- Vodka med sprite light (eller fanta zero) och bär.
Har du en sodastream hemma kan du smaksätta vattnet med allt möjligt. Ibland häller jag steviasaft i mitt bubbelvatten och har som groggvirke. 
 
En irish coffee är inte svårt att få ihop sockerfri. 
Häll upp kaffe i ett glas, tillsätt whiskey efter smak. Toppa med vispad grädde (finns osötad sprutgrädde också om det inte finns tillgång till visp) och sukrin gold. 
 
En rasperry- eller strawberrydaiquiri är inte heller svårare att göra än en vanlig med socker i.
Du behöver: Is, hallon eller jordgubbar, sukrin melis och ljus rom, 
Kör ingridienserna i en mixer. Klart!
 
Vin:
Det finns ett märke på systembolaget som heter Local som innehåller få kolhydrater, dock är de vinerna beställningsvaror. Annars är det torra, syrliga viner som gäller om man vill undvika sockret. Gå in på systembolagets hemsida och läs dig till hur mycker socker det är i varje vinsort.
Ikväll ska jag testa en ny drink, rosévin blandat med fanta zero, ska bli  spännande att se om det passar mig i smaken.
 
Likörer: 
Likörer är vanligtvis riktiga sockerbomber. Men gör du en egen har du koll på vad som är i den. Jag gör egen likör med grädde, vodka och smaksatta steviadroppar, dem finns i alla möjliga smaker. Här i Karlskrona kan man köpa dem på Maxi och på Life, men de finns att beställa på internet också. 
 
Grädde + Vodka + Sweet Drops English Toffee = Baileys 
Grädde + Tequila + Sweetdrops Strawberry = Tequilarose 
 
Hoppas att ni har fått några tips! Det är varekn svårt eller tråkigt att dricka sockerfritt. :-)
kram, trollmorslchf
 
 
 
 
Bebb
2014-08-21 @ 15:45:48

TACK för tipsen!! 😀




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0