Jag är trött på att försvara mig

De senaste dagarna har det pratats mycket om Mia Skäringers debattartikel i Aftonbladet där hon bla hånade LCHF, ännu en gång är LCHF i hetluften. Det är många människor som har blivit upprörda och det har även jag tillslut blivit. Det här inlägget är riktat till dig som pratar om saker du inte har någon aning om. Jag är också så jäkla trött på att få kommentaren: "Ska du verkligen äta det där? Dina kärl kommer korka igen" Det här är något jag får höra varje dag, förstår du att jag har tröttnat? Jag ifrågasätter aldrig ditt val av mat på tallriken och jag prackar inte på dig om LCHF om inte du tar upp ämnet. Vad ger dig rätten att håna mig och mitt kostval? Jag orkar inte med en enda sådan kommentar till! Nästa gång tänker jag inte le snällt åt idioten och byta ämne, nästa gång tänker jag be personen att vara tyst för att den inte vet vad den pratar om, de flesta människor har ingen som helst koll på vad LCHF innebär. Jag förstår inte hur det kan vara så provocerande att jag väljer att utesluta socker, stärkelse och gluten ur min kost. Alla vet om att det är dåligt för kroppen att stoppa i sig mat som innehåller detta. Visste du att cancerceller livnärar sig på kolhydrater? Ju mer kolhydrater du äter, desto snabbare växer tumören. En kost bestående av mycket kolhydrater gör att ditt blodsocker åker berg- och dalbana större delen av dygnet, detta gör att dina chanser att utveckla diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar ökar. Listan på sjukdomar som kolhydraterna skapar är lång. Hur fanken mår DIN kropp på insidan, egentligen?
En annat roligt påstående jag får höra är att jag blir korkad om jag drar ner på kolhydraterna, att hjänan inte orkar tänka. Jag är på näst sista terminen på Sjuksköterskeprogrammet, jag har inte blivit underkänd på en enda tenta hittills. Majoriteten i min klass har blivit underkänd på något moment, men jag har klarat mig med goda marginaler.
 
Förresten, låt mig fråga dig, hur många nya forskningsstudier läser du? Har du överhuvudtaget koll på vad den nya forskningen visar? Förmodligen läser du inte en enda studie eftersom att du ifrågasätter mig. Kom tillbaka när du har läst den litteraturen jag har, då kan vi diskutera! De flesta personerna som börjar diskutera med mig har inte en aning vad de pratar om och är det inte lite sorgligt att majoriteten av befolkningen håller fast vid gammal forskning och gamla kostråd. Utveckligen går framåt hela tiden. Att inte anamma de nya forskningresultaten inom kost och hälsa är lika korkat som att inte använda nya behandlingar för cancer. "Nä! Varför testa något nytt som forskarna har kommit fram till är bra? Vi kör på det gamla!" Hur många tror du överlever om man går efter "det var alltid bättre förr"? 
 
Haha något som är extra intressant är de människorna runt om mig som helt plötsligt har blivit oroliga för att jag ska dö, det där med fett är ju inte bra enligt majoriteten. Vad var du för tre år sedan? Vart fanns din oro när jag vägde 50 kilo för mycket och hade en kropp som inte orkade mer? Jag, som så många andra människor är levande bevis på att kroppen fungerar i toppskick med en lågkolhydratkost. 
 
Det enda jag håller med Mia Skäringer med är att vi ska sluta med att tro att vi är misslyckade om vi inte ser ut på ett speciellt sätt. Är du misslyckad för att du inte har "självbehärskningen" gå ner x antal kilon genom att springa bort mer kalorier än vad du äter? NEJ! Däremot föder sådana kostval misslyckande, för det är inte lätt att äta lite av varje och sen springa bort allt man ätit. Teo mig, jag vet. Hur många känner du som kan ta EN godisbit ur godisskålen? Så fort ditt blodsocker dippar vill du har mer. I hjärnan händer precis samma reaktion av en potatis. Vad ska du göra för att hålla blodsockret på en jämn nivå? Jo ta bort det som skapar svägningarna. Helt plötsligt har dina chanser att lyckas ökat markant. Jag är helt övertygad om att framtiden kommer innehålla andra kostrekommendationer än den förbannade tallriksmodellen och jag väntar med spänning på den dagen!
 
Men tills dess, låt mig äta fett och må toppen. En dag kommer du också att ändra uppfattning.
 
 
Detta är en helt vanlig, svensk frukost: smörgåsar, yoghurt och müsli, kokt ägg och kaffe/te - fast utan socker, stärkelse och gluten. 
 
kram, trollmorslchf
 
yvonne
2014-03-11 @ 17:50:27
URL: http://maskrosludd.se

Bra! Säg ifrån! Snart kommer resten av sverige ikapp! ^^

Svar: Haha ja, jag hoppas det! ;-)kram, trollmorslchf
[email protected]

Suzie
2014-03-11 @ 18:31:07
URL: http://mammasuzie.wordpress.com/

You go girl! Vad gäller hjärnkapaciteten: jag klarade inträdesprovet till Mensa på strikt LCHF. Trögtänkt? Skulle inte tro det...

Svar: Haha fanken vad häftigt!
[email protected]

Vera
2014-03-12 @ 08:48:19
URL: http://freeyoursoul.bloggplatsen.se

Härliga Trollmor! Jag följer dig på insta sedan ett tag :) Jag älskar dina recept och förstår din hälsoresa med LCHF. Jag kör min egen variant av det. Jag är stärkelsekänslig och har valt att utesluta det. Jag äter LCHF-inspirerat, dock inte full fett då jag inte mår bra på det. Det finns studier som visar att en del av oss är fettkänsliga. Jag är uppenbarligen sån :) Däremot mår jag kung om jag utesluter mjöl, ris och potatis. Och socker såklart! Men lagom är bäst och jag har lärt mig lyssna på min kropp. Ägg och bacon vareviga dag mår jag inte bra på. Jag tycker din resa är fantastisk! Och jag tror inte LCHF passar alla :) Alla våra kroppar är olika vare sig vi äter enligt GI, Lchf eller blodgrupp. Hittar man något som funkar så kör ! Det gäller alla! Jag äter som här: Det som är "helt" dvs inte förädlade och raffinerade produkter med en massa tillsatser. Rågbröd kan jag äta i måttliga mängder, jag bakar pizza och pajdeg med mandelmjöl eller något annat skoj. Fullfet grädde och smör ska det vara. Hela frön och nötter. Vi gör egen guacamole och tacokrydda numer ;)

Det jag vill ha är en lagstiftning om vad som serveras i skolorna! Bort med snabba sockerkickar. Vi skapar ett sockerbehov i varje generation! Lagstifta bort alla tillsatser som inte behövs! Vi äter oss sjuka!

Alla kan dock inte äta lika! Stort lycka till med att du hittat din grej och gör det bra. Så sprid budskapet om en socker och stärkelsefri värld!

Vera

Svar: Tusen tack för de fina orden! Jag tycker inte lchf handlar om att trycka i sig fett, utan man ska äta det i den mån tills man blir mätt. Jag tycker att din kost verkar vara en sund variant. :-) Jag håller med dig om att det måste ske en lagändring angående skolluncherna. Får barnen inte rätt bränsle orkar de inte koncentrera sig heller.. lycka till! kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Karolina
2014-04-08 @ 13:12:36
URL: http://hapiface.blogg.se

Bra skrivet, precis som jag känner. Ibland fattar jag inte hur det inte går in hos andra. Men sen kommer jag på att jag tycker dom är lika dum som dom tycker att jag är och så försöker jag leva med tanken att de inte är redo att ta in sanningen ;) Då brukar det kännas bättre.

Svar: Haha vad härlig du är! Dem kommer förstå tjusningen med en lågkolhydratkost förr eller senare, det är bara att vänta ut dem. ;-) kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se

Maja
2014-04-09 @ 10:31:42
URL: http://majaelnerud.blogg.se

Kunde inte sagt det bättre själv!! Precis hur jag också upplever det. Det finns ju ändå vissa som vill lyssna och lära sig, ta in och lära sig varför man har valt det man valt. Även om de sedan äter som de vill, så vill de förstå. Och det är att visa respekt!
Alla vill inte förändra, men vissa vill lära sig varför andra förändrar :)

Svar: Jag håller med dig! Jag kommenterar aldrig att någon äter godis eller en potatis och jag förväntar mig samma respekt tillbaka. Dem kommer med förstå tjusningen med en lågkolhydratkost en dag ;-) kram, trollmorslchf
trollmorslchf.webblogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0