Recept - Sesamknäckebröd och Pastasås

Hej på er! Hann inte lägga upp recepten igår som jag hade tänkt, men här kommer dem!
 
Fröknäckebröd
Jag har aldrig tyckt om frön förrut men nu det senaste året har jag börjat gilla sesamfrön, sist jag gjorde det här knäckebrödet använde jag bara sesamfrön i men denna gången hade jag även i rostade pumpafrön (som är en ny favorit) Knäckebrödet är enkelt att göra, det är supergott och det är fritt från nötter. Hoppas att ni gillar det!

Ingridienser.
2 dl skalade sesamfrön
1 dl rostade pumpafrön
4 ägg 
1 msk fiberhusk
2 msk sesammjöl (är köpt på liveo.se)
2 tsk salt
1,5 dl vatten
3 dl riven ost
Sesamfrön och pumpafrön till garnering
 
Du kan använda andra frösorter än sesam och pumpafrön om du känner för det och har du inte något sesammjöl kan du exempelvis ersätta det med mandelmjöl eller kokosmjöl. För att få lite extra smak på knäckebrödet kan du använda en stark ost.
 
Gör såhär: Sätt ugnen på 250 grader. Vispa ihop ägg, salt och vatten. Blanda ihop mjöl och fiberhusk och häll sedan i det i äggsmeten. Tillsätt sedan fröerna och osten. Bred ut smeten tunnt på en plåt och garnera med samsa och pumpafrön. När detta är färdigt sätter du in knäckebrödet i mitten av ugnen på 250 grader och gräddar i 15 minuter. Sen sänker du ugnen till 150 grader och låter knäckebrödet vara inne i 40 minuter. Ta ut knäckebrödet och dela det i bitar. Sätt in dem igen på 50 grader och låt dem torka i ungen ett par timmar.  
 
 
 
Pastasås med räkor serverat med zucchinipasta
Till en portion behöver du följande
Ingridienser:
2 dl creme fraiche
Ett stort paket creme bonjour färskost med smak av vitlök
200 gram räkor
Chili, salt och peppar
 
Gör såhär: Lägg creme fraiche och färskost i en kastrull och låt det koka upp, häll i räkorna och krydda efter smak. Smaka av och när räkorna är varma är pastasåsen klar. 
 
Zucchinipastan gör du genom att skala en hel zucchini med en potatisskalare, sen lägger du pastan i koande vatten i en minut. Den här måltiden tog mig tio minuter att göra, från början till slut. Det finns inga ursäkter till att äta dålig mat pga tidsbrist. 
 
 
 
kram, trollmorslchf
josse
2014-04-14 @ 16:56:09

Mmm!! Gjorde fröknäcket igår. Yummie!!

Svar: Vad kul att du gillade det :D Mina är redan sluuuut och det var tänkt att dem skulle räcka över påsken ;-)
trollmorslchf.webblogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0