Recept - Rättikagratäng

- "Hur ska jag klara mig utan potatisgratäng?" 

Svaret stavas rättika- eller zucchinigratäng. Idag tänkte jag dela med mig av ett krämigt recept på en god rättikagratäng. Det kan vara svårt att göra en gratäng fast och krämig eftersom att vi inte använder oss av potatisens stärkelse. De gratängerna jag har gjort förrut låter jag stå inne i flera timmar för att de ska bli krämiga, men den här blir klar fortare. 
 
Ingridienser:
0,5 kg rättika
lök (jag använder sällan lök i min mat pga att det ger mig kramper i tarmarna)
2 ägg
3,5 dl grädde
300- 400 gram ost
salt, peppar, vitlök

Gör såhär:
Skala rättikan och skiva den lövtunnt (jag använder en mandolin), vispa ihop grädde och äggen. Nu kommer vi till själva monteringen. Varva rättikan med kryddor, lök, ost och omelettsmeten, på toppen avslutar du med ett lager ost. Sätt in gratängen på 200 och låt den gräddas i 60 minuter. 
 
Nu tror säkert många att gratängen blir som en omelett, men det blir den inte, äggen hjälper gratängen att hålla
ihop och göra att den inte blir rinnig pga grädden.
 
 
Hoppas ni gillar den!
kram, trollmorslchf
 
Linda
2014-04-17 @ 12:28:47
URL: http://misslindylee.blogspot.com

Tänkte prova att göra Janssons frestelse till påskbordet, på rättika. Men jag läste att rättikan kan ge en bitter smak och att det kan va bra att förkoka den? Jag har aldrig ätit rättika och har ingen aning om hur det smakar men borde funka att skära i stavar och blanda med lite ansjovis...




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0